prestiqe

Varför vågar vi aldrig älska den bredvid?

Lugn.

Publicerad 2009-03-29 22:35:26 i Saras dagar

Idag har jag ätit nyttig mat, gått en långpromenad i lugn skogsmiljö. Suttit i en kyrka, lyssnat på en vokalgrupp och kännt lugnet. Jag har varit på hälsans hus, sett affischer och häften om yoga, alternativa mediciner och spådom.

Jag har alltid kännt mig hemma i kyrkor. Jag älskar variation, miljöbyte, kontraster. Museer, filmer, böcker, nya världer. Allt som kan ge mig inspiration och perspektiv till livet tar jag glatt emot! Men kyrkor är ändå en del av mitt arv, jag älskar sången och tillhörigheten. Det är någon form av villkorslöshet man inte hittar någon annanstans. Brevid mig satt en 15-årig kille och grät och bad, då undrar man vad som hänt. Varje lunch 1 timme om dagen flyr jag in i en ny värld i en bok. Det är så skönt att kunna vara någon annan för en stund...

När jag satt i kyrkan och hörde orden "...och när du gråter är gråten min..." så la jag märke till takkronorna med levande ljus. Det var två stycken: I den ena brann ljusen stilla, och i den andra var det som en fläkt blåste direkt på. Men självklart var inget fönster öppet... mystiskt kan tyckas. Men det var väldigt fint och symboliskt. Vem bestämmer vilken takkrona man hamnar i, om det ska blåsa eller om man ska få brinna ifred? Stearinet räcker inte länge och livet går förbi snabbt det också. Lever man flyktigt eller stillsamt? Hur ska man kunna stå still när alla runtomkring en irrar runt som vilsna hönor? Och visst är det lättare att sova med lugn runtomkring sig? Jag hoppas att alla hittar rätt takkrona till sist, och att era vekar räcker länge.

Imorgon ska jag vara på Skeppsholmen kl 11.00 och skriva kontrakt. Visst, Strömma är sämre betalt men jag är trött på all press, alla säljkrav och ansvar som ligger på axlarna. Det har varit hur kul som helst och jag har lärt mig otroligt mycket på BS, jobbar mer än gärna extra i framtiden! Men i sommar... Det ska bli så skönt att komma tillbaka till något där jag inte är the new girl och där jag kan koppla av, inte har 100 ögon i nacken, såsom det känns nu.

Turkiet är bokat och betalt, finland och Gotland blir också av. Jag längtar så till sommaren! Efter kontraktskrivandet så jobbar jag 12-19.30. Sen åker jag nog hem till mamma och katten och äter och tar det lugnt.

Hoppas ni haft en fin söndag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela