prestiqe

Varför vågar vi aldrig älska den bredvid?

Bröstcancer-gala.

Publicerad 2008-10-28 20:25:27 i Hjärtefrågor

Jag är trött på insamligen av bröstcancer... visst det är hemskt, men det här är för mycket.

9 av 10 kvinnor med bröstcancer botas. Det är ofta äldre kvinnor som dör. Prostatacancer är vanligare, i leukemi dör fler unga, och hjärt och kärl sjukdomar är överrepresenterade i dödsfall i större grad än bröstcancer. Så jag undrar, varför denna hysteri?

Ja, jag har förlorat nära i cancer, min gudmor när jag var liten. Jag vet vad det kan göra med folk, och hur hemskt det är. Men jag har också sett annat. Jag har sett milslånga köer till kyrkan för att kunna begrava sina nära och kära, jag har sett barn som auktioneras ut i slutet av en begravning- jag talar om HIV. HIV som man vet hur man ska bära sig åt för att inte få folk smittade från början, genom kunskap. Cancerforskningen kanske ger ett bot mot cancer. Pengar till HIV räddar liv, och det vet man. Varför satsar vi inte dessa miljoner på att hjälpa där vi vet att vi kan hjälpa- svält, fattigdom? Jag ser många rosa band, men jag har inte sett ett enda rött sen jag kom till Sverige- förutom på mig själv. Hur kan det vara så? När hela befolkningar slås ut och tusentals barn förlorar sina föräldrar- och sin framtid, varje dag, pga svält och HIV? Hur kan det vara så?

Det är mycket jag inte förstår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela