prestiqe

Varför vågar vi aldrig älska den bredvid?

Harmoni.

Publicerad 2008-11-12 22:57:54 i Saras dagar

Mitt eget rum, min egen dusch, mina dofter, mina gossedjur, min bok och mina lakan. Ett svalt nystädat rum och ett glas vatten. Det är allt jag behöver just nu och det känns skönt. Är så himla, himla trött hela tiden att nu är jag i total harmoni och kommer sova som ett litet barn.

Var en otroligt trevlig lunch! Och en otroligt jobbig föreläsning. Vi fick se ett inspelat förhör av en 9-åring som blev sexuellt utnyttjad av sin pappa och storebror. Hon sitter och storgråter och skakar, och han blir friad. Efter förhöret får hon skjuts hem till sin pappa. 5 år senare, när hon är 14, tas brottet upp igen och pappan blir dömd. Jag blir så arg arg arg, hur kan det fungera såhär? Var är den felande länken? Polisen, personerna, staten, pengabrist? Man vill så gärna fixa, men det går inte. Det värsta var att förhörsledaren sa saker som "inte gråta nu, du kan ju inte gråta!" och "men sluta gråta nu... det är lika mycket din pappas fel som ditt!" Hade detta förhöret gått till på ett OK sätt så hade man kunnat förhindra 5 år av utnyttjande.

När man tittar ut från ett flygplansfönster eller upp mot stjärnorna ser man hur liten och obetydlig man är. Visst. Men jag tror att man blir vad man gör sig till. Om man vill hjälpa utsatta barn- skaffar sig en examen, börjar forska och t.ex. driver fram en ny lag eller en manual till hur förhör ska hållas. Då har man gjort skillnad. Och då är man inte så himla liten.

Vad tror ni?

God natt.

Kommentarer

Postat av: pegah

Publicerad 2008-11-13 00:18:39

du har så rätt så sara. fint håret blev. sjuuukt söt du är kompis!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela