prestiqe

Varför vågar vi aldrig älska den bredvid?

Viktigt inlägg. Pevaryl förstör ditt (under)liv.

Publicerad 2008-03-12 18:34:14 i Hjärtefrågor

Det här är ett sjukt privat inlägg det erkänner jag, men om ni inte vill läsa, then don't do it. Jag har kommit att verkligen brinna för det här nu, för en så enkel grej har förstört flera människors liv. Jag tycker det är otroligt viktigt, och kan jag skona någon är det värt det. Det här ska det undervisas om på TV, sexualundervisning och framförallt, på läkemedelsförpackningarna.

Första gången jag fick symptom på svamp, gick jag självklart till UM. Fick råd att ta pevaryl tredagarskur. Det gick inte över, och sen dess har jag inte haft något annat än problem. Det värsta är att jag nu, genom lite research, har kommit i kontakt med oändligt många tjejer som upplevt precis samma sak. Och alla säger, pevaryl orsakar vestibulit.

Vestibulit är en sjukdom, som egentligen är väldigt flummig, men som gör att vissa aldrig mer kan ha sex, använda tampong osv, i hela sitt liv. Det blir en brännande smärta mellan benen så fort man försöker. Ibland kan det också komma helt oprovcerat, och idag finns inget bot.

"Pevaryl engångsdos tar snabbt bort besvären" säger reklamen som går på TV konstant. Får det att låta som att så fort det kliar är bakteriefloran rubbad och med lite pevaryl så blir allt bra. Sanningen, som jag upptäckt det, är att pevaryl ger dig biverkningar för resten av ditt liv. Jag har diskuterat på forum där 14,15 åringar använt det och aldrig mer kommer kunna fungera normalt, antagligen.

Även läkare jag pratat med styrker det, det är otroligt farligt att ta det om man inte har svamp, därför bör det ej vara receptfritt. Dessutom är det farligt att behandla mer än en gång under ca. en 4-månaders period, då det gör absolut mer skada än nytta. Det här står inte på förpackningarna, och är ännu inte allmänt kännt. Men det ska det bli om jag får bestämma. En sån här enkel grej kan skada så mycket. Samma sak gäller även de andra, canesten, lactal osv.

Alltså, tjejer, om ni har symptom, behandla aldrig själva, ni kan komma att ångra det resten av era liv. Behandla dessutom aldrig mer än en gång. Lova mig det.

Igår tog jag kontakt med läkemedelstillverkaren, och jag ska ta det så långt jag bara kan. Jag har självklart inga direkta bevis för mina åsikter, men jag vet vad jag och andra tjejer har upplevt. Och det är inte värt att prova. Jag har själv spenderat oändliga nätter och oroat mig, grubblat tänkt och gråtit över det som redan är förstört.

Kommentarer

Postat av: ebba

Publicerad 2008-03-12 21:07:11

oj!..hur kan de tillåtas att sälja sån skit? borde man inte kunna stämma dem? ..

Postat av: Melanie

Publicerad 2008-03-12 22:37:10

Starkt och duktigt av dig att skriva det!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela