prestiqe

Varför vågar vi aldrig älska den bredvid?

Omdömen från lågstadiet

Publicerad 2008-06-09 20:18:29 i Hjärtefrågor

Yes, äntligen tar svenska skolan tag i sig! Jag vet att alla i Sverige är superfjolliga och tycker att man inte alls borde få omdömen när man är så ung och bla bla. Jag har fått riktiga betyg sen 1a klass, och det slutade med att jag gick ut gymnasiet med bra betyg. Jag tror att finns det problem måste man ta tag i det snabbt. Märker man att ett barn har svårt för matte eller är dyslektiker, the sooner the better! Gör man inte bra ifrån sig är man antagligen ointresserad, redan i 3an, och då borde man försöka göra allt för att inspirera barnet till bättring. Alldeles för ofta vet inte föräldrarna om sina barns skolsituation.

1an jag gick i var amerikansk skola. Man fick ingen lunch om man glömde sin läxa. En vän till mig fick kvarsittning för att hon gick med den vassa delen på pennan uppåt och alltså kunde skadat någon annan. Vi kallade våra lärare för "miss" och så efternamn, osv. Visst det är alldeles för mycket för ett barn, så ska Sveriges skolor aldrig bli. Men det kommer de aldrig. Men sen var det bättre pli på de eleverna! Sveriges skolor spårar ur, det är så mkt kaos i klassrummen. Jag kommer ihåg mitt högstadie, jag kunde inte koncentrera mig på lektionerna för att alla skrek och tjoade så mycket. Ingen tog någonsin något seriöst. Och därför har vi så stort bortfall på universitet, för där fungerar det inte att göra presentationen spontant på 5 min rasten. Kanske är detta förklaringen till att i USA t.ex. så läser de matte C redan i sexan. Nu pratar jag för mig själv, men: Omdömen = Dröm om att få bra omdömen = Motivation = Koncentration = Ökad förståelse. Håller ni med mig?


Skoluniformer på SSHL!

Kommentarer

Postat av: Nicole

Publicerad 2008-06-10 13:47:07

Haha! Snygg bild på oss sara ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela